Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 127156 sökträffar

Digital examination

På den här sidan hittar du specifik information för digital examination men även mer generella tips om hur du som lärare kan tänka kring examination. Det finns också en serie artiklar på temat digital examination skrivna av lärare vid Lunds universitet som berättar om och reflekterar över sina erfarenheter.  Planera din digitala examination I avsnittet om planering finns pedagogiska råd och tips s

https://www.education.lu.se/digitala-verktyg/digital-examination - 2025-11-03

Examination på lika villkor

Som svensk utbildningsanordnare ska Lunds universitet se till så att alla studenter får en likvärdig examination, oavsett förutsättningar. Här kan du läsa mer om vad det innebär och hur du som lärare kan anpassa examinationen för studenter med funktionsnedsättning, oavsett om det gäller en klassisk salstentamen eller olika former av digital examination. Lärosätet ska genomföra åtgärder för att se

https://www.education.lu.se/undervisnings-tips/digital-examination/planera-din-examination/examination-pa-lika-villkor - 2025-11-03

Skapa examination i Canvas

Tenta och återkoppling i Canvas Tre funktioner för examination i Canvas Canvas har tre funktioner för examination: Uppgifter, Diskussioner och Quiz. Dessa tre funktioner är basen för många olika typer av upplägg av uppgifter eller tentamen, formativa som summativa. Länkar och material kommer från kursen i Uppgifter och omdömen som finns tillgänglig för alla i Canvas. Inlämningsuppgift I Canvas kan

https://www.education.lu.se/undervisnings-tips/digital-examination/bygga-och-genomfora/skapa-examination-i-canvas - 2025-11-03

Planera din examination

På den här sidan hittar du material som stödjer dig i arbetet inför att du bygger upp din examination, oavsett om den är digital eller ej, men också specifikt material för digital examination. Här finns dels pedagogiska tips och råd men även information om vad som kan vara bra att tänka på om du har studenter som är i behov av pedagogiskt stöd och förbättrad tillgänglighet.  På lika villkor Gå til

https://www.education.lu.se/undervisnings-tips/digital-examination/planera-din-examination - 2025-11-03

Bygga och genomföra

På den här sidan hittar du material som stödjer dig i arbetet kring själva uppbyggnaden och genomförandet av din digitala tentamen. Här finns dels information om verktyg som du kan använda, dels juridikhjälp samt checklistor som kan stötta dig. Läs frågor och svar om regelverk kring digital examination Skapa examination i Canvas Gå till Skapa examination i Canvas Sidan ger dig tips och råd kring o

https://www.education.lu.se/undervisnings-tips/digital-examination/bygga-och-genomfora - 2025-11-03

Frågor och svar om dataskydd

Frågorna och svaren nedan togs fram för att stötta personal i samband med pandemins digitala examinationer under våren 2021. Även fortsättningsvis kan det ibland vara aktuellt med Zoom-övervakade examinationer och då kan informationen nedan vara till hjälp om vad man får ellerinte får göra. Får jag lov att övervaka mina studenter under den digitala examinationen via Zoom?Ja, det får du om du bedöm

https://www.education.lu.se/undervisnings-tips/digital-examination/bygga-och-genomfora/fragor-och-svar-om-dataskydd - 2025-11-03

Pedagogiska råd och tips

Att tänka på när du utformar examinationer som ska göras online Många examinationsformer som vanligtvis används i campusundervisning fungerar som regel lika bra i online-undervisning. Det gäller till exempel olika former av hemtentor och open book-tentor, olika former av grupparbeten, muntliga tentamina, presentationer och ventilationer. Andra, som till exempel klassiska salstentor, är svårare att

https://www.education.lu.se/undervisnings-tips/digital-examination/planera-din-examination/pedagogiska-rad-och-tips - 2025-11-03

Examination för lärande

Reliabilitet, validitet och examination för lärande Det är väl belagt att hur vi utformar våra examinationsuppgifter påverkar våra studenters inlärning och lärbeteende mycket starkt. Detta grundar sig bland annat i att studenterna är tvungna att bli godkända för att få betyg – de kommer liksom inte undan. Frågan ”Kommer detta på tentan?” kan kännas frustrerande att få som lärare, men pekar samtidi

https://www.education.lu.se/undervisnings-tips/digital-examination/planera-din-examination/pedagogiska-rad-och-tips/examination-larande - 2025-11-03

Lästips: tre texter om tillgänglighet

Här hittar du korta sammanfattningar av och länkar till tre texter om tillgänglighet: en handbok, en forskningsstudie och en intervju. Handboken Skapa en tillgänglig lärmiljö (2023)En handbok för högskolepedagoger utvecklad av Anna Jälknäs och Heidi Wåxberg. Författarna är lärare och specialpedagoger som vill ge en grundläggande förståelse för funktionsnedsättningar och praktiska tillvägagångssätt

https://www.education.lu.se/aktuella-teman/tillganglighet/lastips-tre-texter-om-tillganglighet - 2025-11-03

Inspera

Inspera är ett verktyg för digitala tentor. Här kan du läsa om vad du kan göra med verktyget och hur du får tillgång till det. Du hittar också information om hur du kan arbeta tillgängligt med Inspera och var du kan vända dig om du behöver hjälp. Examinera digitalt med InsperaDu kan använda Inspera för att examinera dina studenter digitalt, antingen i sal eller på distans. Enkelt uttryckt kan du g

https://www.education.lu.se/inspera - 2025-11-03

Olika sätt att använda video i undervisningen

Här kan du läsa om olika sätt att använda video i din undervisning, när de passar och vilka fördelar som finns med dem. Du hittar också lärarexempel och några saker du bör tänka på när du använder video. Komplettera kurslitteraturen med video Du kan spela in video som studenterna får titta på innan en föreläsning eller ett seminarium på plats. Det kan vara ett alternativ eller komplement till att

https://www.education.lu.se/skapa-video/olika-satt-att-anvanda-video-i-undervisningen - 2025-11-03

Fem råd när du skapar video

När passar videoformatet? Hur lång ska videon vara? Och hur får man bra ljud? På den här sidan får du fem konkreta råd för när du ska skapa och använda video i din undervisning. 1. Fundera över syftet Innan du spelar in en video bör du fundera över vad syftet med den ska vara. Det hjälper dig att avgöra om, och i så fall på vilket sätt, du ska använda video i din undervisning. Det underlättar ocks

https://www.education.lu.se/aktuella-teman/skapa-video/fem-rad-nar-du-skapar-video - 2025-11-03

Lästips: tre texter om video i en pedagogisk kontext

Hur kan video användas i undervisningen och vad säger forskningen? Här hittar du korta sammanfattningar av och länkar till tre texter om video i en pedagogisk kontext. Lärarperspektiv: video som pedagogiskt redskap (2023)Hur kan undervisning med video se ut i praktiken? Nadja Sörgärde undervisar inom organisation och ledarskap på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. I den här texten kan du läsa

https://www.education.lu.se/aktuella-teman/skapa-video/lastips-tre-texter-om-video-i-en-pedagogisk-kontext - 2025-11-03